Nowy dworzec w Żelistrzewie miał służyć pasażerom już od końca 2021 r. Jego remont przeciągnął się o ponad dwa lata. Czy było warto czekać? O tym przekonają się pasażerowie kolei.
Dworzec w Żelistrzewie przy ul. Dworcowej: planowane zmiany dla pasażerów zostały ogłoszone w drugiej połowie 2021 r., a przebudowa miała potrwać do końca 2021 r. Dworzec PKP w Żelistrzewie straszył tak bardzo, że z inicjatywy sołectwa Żelistrzewo postawiona została piękna, z motywami kaszubskimi, wiata. Jednak i ona z czasem zniknęła, a w zamian miał pojawić się nowoczesny i ekologiczny dworzec. O szczegółach pisaliśmy w artykule pt. Dworzec w Żelistrzewie: nowy budynek na peronie stanie do końca 2021. Będzie też parking i coś dla rowerzystów
Prace nad nowym dworcem w Żelistrzewie, jak szybko się rozpoczęły, tak szybko utknęły. Pasażerowie z Żelistrzewa musieli poczekać do początku 2024 r., by móc zacząć korzystać z nowego dworca.
Nowy dworzec kolejowy w Żelistrzewie
Dworzec w Żelistrzewie po przebudowie: nowoczesny, parterowy obiekt dostosowany wielkością do obecnego zapotrzebowania podróżnych.
Pasażerowie mogą korzystać z zewnętrznej, osłoniętej wiaty, w której znajdą się miejsca do oczekiwania na pociąg. O przyjazdach i odjazdach składów informują elektroniczne tablice. W budynku znajduje się również toaleta.
Nowy dworzec dostosowano również do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się:
- zlikwidowane zostały bariery architektoniczne,
- zamontowano ścieżki dotykowe dla osób niewidomych i niedowidzących oraz mapy dotykowe,
- do potrzeb osób z niepełnosprawnościami dostosowano toaletę.
Metamorfozę przeszło otoczenie dworca w Żelistrzewie:
- jest niewielki parking dla samochodów osobowych, na którym znalazły się także wydzielone miejsca dla podróżnych z niepełnosprawnościami;
- pod zadaszeniem zamontowano stojaki rowerowe oraz słupek ze stacją naprawczą dla jednośladów;
- pojawiły się także elementy małej architektury, takie jak ławki i kosze;
- uporządkowano także tereny zielone.
– Dworzec w Żelistrzewie to jeden z obiektów ujętych w szerszym projekcie modernizacji i budowy dworców na linii kolejowej obsługującej Półwysep Helski – mówi Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP S.A. – Dzięki niemu już wkrótce pasażerowie podróżujący na trasie z Gdyni do Helu będą mogli korzystać z kilku nowoczesnych, bezpiecznych i komfortowych dworców, takich jak otwarty właśnie nowy obiekt w Żelistrzewie oraz jak zmodernizowane i udostępnione niedawno podróżnym dworce Kuźnica i Hel.
Czytaj też: Dworzec kolejowy w Pucku po remoncie
Nowy dworzec w Żelistrzewie kosztował 4,5 mln zł brutto. Inwestycja prowadzona była w formule projektuj i buduj. Inwestorem są Polskie Koleje Państwowe S.A. Za realizację inwestycji odpowiadało konsorcjum firm Heli Factor Sp. z o.o. i MERX Sp. z o.o. Budowa dworca w Żelistrzewie została zrealizowana w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 z dofinansowaniem ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Fot. PKP S.A. / archiwum