Historyczne ciekawostki związane z dworcem w Mrzezinie, który pamięta m.in. katastrofę kolejową i opóźnienie pociągu prezydenta

Dworzec kolejowy w Mrzezinie: wygląd

Na poniższym zdjęciu widać kawałeczek budynku mrzezińskiego dworca: na fotografii pozuje Rudi Tarnowski. Nieznany jest dokładny rok wykonania zdjęcia, jednak szacuje się lata 50-60 XX wieku.

Dworzec w Mrzezinie: na fotografii Rudi Tarnowski, rok nieznany, ale możliwe lata 50-60 XX wieku – archiwum Leszka Ciechomskiego we współpracy z Krzysztofem Willa i Archiwum Akt Nowych

Dworzec z Mrzezinie przejdzie renowację (pisaliśmy o tym w artykule pt. Dworzec PKP w Mrzezinie będzie miał nową odsłonę, ale dopiero w przyszłym roku, i w 2025 r. ma wyglądać tak:

Wizualizacja – PKP S.A.

Dworzec kolejowy w Mrzezinie: historia

Mrzezino – Bresin – Brambusch: plany stacji kolejowej w Mrzezinie z roku 1905 / 1913 – archiwum Leszka Ciechomskiego / Archiwum Akt Nowych

W 1870 r., przy okazji budowy linii kolejowej ze Słupska do Sopotu, kolej dotarła do Redy. Odcinek ten domykał połączenie Gdańsk-Szczecin przez Słupsk i Koszalin. W przeciwieństwie do większości budowanych w tym czasie na Pomorzu linii kolejowych, nie była ona budowana w ramach Królewskiej Kolei Wschodniej, mimo tego później została przez nią przejęta. W latach 80. i 90. XIX wieku sieć kolejowa w Prusach zaczęła się zagęszczać. Po wybudowaniu głównych magistrali zaczęły powstawać linie lokalne, łączące miasta powiatowe.

W grudniu 1897 rozpoczęto budowę pierwszego odcinka współczesnej linii 213 – z Redy do Pucka. Został on otwarty 15 grudnia 1898 r. Od razu linia miała dochodzić do Krokowej, jednakże budowę rozpoczęto dopiero w 1901, a oddano w 1903.

W 1918 r. Polska odzyskała niepodległość. Granice na Pomorzu ustalono dopiero w 1920. Wówczas linia kolejowa z Redy do Pucka znalazła się w Polsce. Stacja w Pucku była najbliżej morza położonym obiektem na sieci PKP, dlatego zbudowano w Pucku tymczasowy port wraz z bocznicą kolejową.

Mrzezino – Bresin – Brambusch: plany stacji kolejowej w Mrzezinie z roku 1905 / 1913 – archiwum Leszka Ciechomskiego / Archiwum Akt Nowych

W 1978 PKP zapowiadały szybkie wycofanie parowozów z ruchu pasażerskiego oraz z ruchu towarowego na liniach o trudnym profilu w Północnej DOKP. W 1978 na terenie całej dyrekcji było 13 sprawnych parowozów, głównie obsługujących manewry. Ostra zima 1978/1979 spowodowała jednak powrót parowozów. W tym samym roku przeprowadzono modernizację linii na odcinku Reda – Władysławowo.

Podczas remontu między innymi wymieniono szyny lekkie na szyny S49. 26 września 1993 ze stacji Puck odjechał ostatni planowy pociąg pasażerski prowadzony trakcją parową. W 1997 stacja została wyremontowana. W 1998 linia została zmodernizowana. Stacje zostały wyposażone w urządzenia SRK sterowane zdalnie z Gdyni, przez co obsługa stacji (oprócz kas biletowych) stała się zbędna.

Bilet kolejowy z Mrzezina do Pucka z 1946 roku – archiwum Leszka Ciechomskiego

Dworzec kolejowy w Mrzezinie: katastrofa kolejowa 1937 r.

W 1937 roku, w kierunku Juraty, wyruszył specjalny pociąg z prezydentem RP. Komisarz Dudziński wydał szczególną ochronę dworców kolejowych – również w Mrzezinie. Pomimo tego doszło do katastrofy pociągu towarowego i drezyny, w wyniku której śmierć poniosła jedna osoba, i która znacznie opóźniła prezydencki pociąg, a także skompromitowała zarówno służby kolejowe jak i mundurowe, gdyż w trakcie śledztwa okazało się, że zawiadowcy stacji i dwóch policjantów urządzili sobie feralnej nocy libację alkoholową.

Oto fragment zeznań świadka:

One thought on “Historyczne ciekawostki związane z dworcem w Mrzezinie, który pamięta m.in. katastrofę kolejową i opóźnienie pociągu prezydenta

  1. What i do not understood is in truth how you are not actually a lot more smartlyliked than you may be now You are very intelligent You realize therefore significantly in the case of this topic produced me individually imagine it from numerous numerous angles Its like men and women dont seem to be fascinated until it is one thing to do with Woman gaga Your own stuffs nice All the time care for it up.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *