Po 95. latach dworzec w Kuźnicy doczekał się solidnego remontu i przebudowy. Prace nad zmianami dworca PKP w Kuźnicy rozpoczęły się pod koniec sierpnia 2022 r. I właśnie nastąpił ich finał – z uroczystym otwarciem w czwartek, 12 października 2023 r.
Klinkierowa elewacja, dwie poczekalnie, nowa wiata oraz parking dla samochodów i rowerów: to część zmian, jakie przeszedł zabytkowy dworzec w Kuźnicy na Półwyspie Helskim. Budynek z 1927 r. odzyskał historyczny blask, a jednocześnie został wyposażony w udogodnienia dla podróżnych na miarę 21. wieku.
Jak wygląda dworzec PKP w Kuźnicy?
Z elewacji dworca w Kuźnicy zniknął tynk: przywrócono na niej płytkę klinkierową w kolorze naturalnej cegły oraz detale architektoniczne. Nowe, stylizowane na historyczne, okna i drzwi są w odcieniach ciemnobrązowych. Dach w części wyższej jest pokryty dachówką karpiówką w kolorze cegły, a w niższej, parterowej i na nowej wiacie – blachą w kolorze ciemnoszarym. Bryłę dworca nocą podkreśla nowa iluminacja.
Po przebudowie dworca w Kuźnicy została przywrócona obsługa podróżnych: są dwie poczekalnie, z czego jedna jest sezonową. Obydwie przestrzenie są klimatyzowane, urządzone w nowoczesnych szarościach i wyposażone w:
- ławki,
- gabloty,
- kosze,
- system informacji głosowej,
- a w holu dodatkowo pojawiły się elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów.
W budynku udostępniono również toalety, oraz znajduje się w nim niewielka przestrzeń przeznaczona na wynajem, a także pomieszczenia techniczne.
Podczas przebudowy dworca w Kuźnicy wyeliminowane zostały bariery architektoniczne oraz wprowadzono usprawnienia dla osób z niepełnosprawnościami. Wśród nich są m.in.:
- oznaczenia w alfabecie Braille`a,
- ścieżki prowadzące dla osób niewidomych i niedowidzących,
- czy kontrastowa kolorystyka wnętrz.
Budynek został ocieplony i zamontowano w nim:
- panele fotowoltaiczne do pozyskiwania zielonej energii,
- energooszczędne oświetlenie,
- ogrzewanie z użyciem pompy ciepła oraz system BMS (Building Management System) sterujący instalacjami i urządzeniami oraz optymalizujący zużycie energii elektrycznej, cieplnej i wody,
- nowoczesny system monitoringu.
Przebudowa objęła również najbliższe otoczenie budynku: po jego zachodniej stronie powstał parking z dwunastoma miejscami postojowymi, a po wschodniej – przestrzeń rekreacyjna z ławkami i terenem zielonym. Nie zapomniano o rowerzystach: stojaki rowerowe znajdują się pod wiatą przylegającą do dworca po jego zachodniej stronie oraz w pobliżu przejścia na perony.
Ile kosztował dworzec w Kuźnicy?
Inwestycja polegająca na przebudowie pochodzącego z 1927 roku dworca w Kuźnicy została zrealizowana w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 z dofinansowaniem ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Koszt przebudowy dworca w Kuźnicy wyniósł 7,7 mln zł brutto.
Inwestorem są Polskie Koleje Państwowe S.A., a projekt przebudowy wykonała pracowania MERITUM PROJEKT Marek Myrcik. Wykonawcą robót budowlanych było konsorcjum firm w składzie: Sobin sp. z o. o. z siedzibą w Gdańsku (lider konsorcjum) oraz Kamaro Sp. z o.o. sp. k. z siedzibą w Gdańsku.
Dworzec w Kuźnicy: kiedy otwarcie?
W czwartek, 12 października 2023 r. nowy dworzec w Kuźnicy został uroczyście otwarty.
– Modernizacja dworca w Kuźnicy to przykład łączenia historii z nowoczesnością. Ten zabytkowy budynek odzyskał swój niepowtarzalny historyczny blask, przy czym został wyposażony w funkcje zapewniające obsługę pasażerską na miarę 21. wieku. To kolejna inwestycja dworcowa zakończona w ostatnim czasie w województwie pomorskim – mówi Maciej Małecki, sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych. – Przypomnę, że oddaliśmy także do użytku pasażerów i mieszkańców miasta zupełnie nowy dworzec w Pruszczu Gdańskim, a latem, po gruntownej przebudowie, otwarty został dworzec Gdańsk Główny. To właśnie dowody na to, jak inwestycje realizowane przez rząd i PKP zmieniają oblicza miast i przywracają polskiej kolei należną jej rolę
– Dworzec w Kuźnicy jest kolejnym obiektem udostępnionym tej jesieni pasażerom. W ramach Programu Inwestycji Dworcowych na terenie całego kraju, zarówno w dużych miastach, jak i niewielkich, aczkolwiek równie ważnych ośrodkach, otwierane są gruntownie zmodernizowane, zabytkowe budynki, jak i zupełnie nowe, które zastąpiły dawne, niefunkcjonalne i niszczejące od lat obiekty – podkreśla Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury. – To właśnie pokazuje, jak szerokie i kompleksowe jest myślenie o kolei w Polsce.
– Otwarty dziś dworzec w Kuźnicy jest nie tylko piękny, dzięki odzyskanemu historycznemu blaskowi, ale także nowoczesny, funkcjonalny i bezpieczny – mówił Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP S.A. – Od dziś będzie z powodzeniem służył wszystkim grupom podróżnych, w tym osobom o ograniczonej mobilności. Właśnie na dostosowywanie dworców do potrzeb wszystkich pasażerów i mieszkańców miast PKP S.A. kładzie szczególny nacisk w ramach realizowanego Programu Inwestycji Dworcowych.
– Gratulujemy realizacji tak wspaniałej inwestycji, która jest doskonałym przykładem na to, że unijna polityka spójności gwarantuje poprawę życia obywateli Polski, a także pozwala zachować pamięć historyczną. Ta inwestycja stanowi kolejny ważny element zwiększania dostępności komunikacyjnej i transportowej w Polsce, ale również istotnie wpłynie na poprawę komfortu podróżujących oraz będzie stanowić ważny czynnik dla rozwoju gospodarczego – mówi Angela Martinez-Sarasola, kierownik Wydziału Polskiego w Dyrekcji Generalnej ds. Polityki Regionalnej i Miejskiej Komisji Europejskiej. – Cieszymy się, że fundusze europejskie zostały spożytkowane w tak efektywny sposób, a unijna polityka spójności po raz kolejny przyczyniła się do poprawy jakości życia polskich obywateli.