Łączą siły, by naciskać na rząd, posłów i senatorów, by wreszcie powstała Via Maris. To droga od Gdyni do Władysławowa. Ma m.in. pomóc w rozwoju gospodarczym Nordy.
W Pucku samorządowcy z 9 gmin i 2 powiatów puckiego i wejherowskiego podpisali list intencyjny w sprawie budowy Via Maris. Wcześniej podpisy złożyli marszałkowie województwa pomorskiego Mieczysław Struk i Leszek Bonna, a w styczniu 2022 zrobią to także władze Gdyni.
To ważny dokument, który – mają nadzieję samorządowcy i pomorscy urzędnicy – przyspieszy ciągnącą się od kilku lat budowę drogi tranzytowej Gdynia – Władysławowo.
– Jako samorządowcy ziemi puckiej i wejherowskiej, chcemy przypomnieć pomorskim parlamentarzystom oraz rządzącym jak ważna jest dla nas Via Maris, czyli nowa droga tranzytowa, łącząca Gdynię i Władysławowo – komentuje starosta Jarosław Białk. – Jej budowa jest istotna nie tylko ze względu na rosnący ruch turystyczny, ale przede wszystkim ze względu na plany rozwojowe portu we Władysławowie.
Jak przypomina starosta pucki, o budowie nowej drogi nad morze mówił 6 lat temu w Pucku ówczesny wiceminister infrastruktury Kazimierz Smoliński.
Wątpliwości co do konieczności budowy drogi Via Maris nie ma burmistrz Władysławowa Roman Kużel.
– Via Maris jest potrzebna, aby uchronić Władysławowo i całą Nordę przed paraliżem komunikacyjnym – komentuje samorządowiec z gminy Władysławowo. – Ale nowa droga tranzytowa łącząca naszą gminę z gdyńskim portem to element istotny przede wszystkim ze względu na rozwój portu morskiego we Władysławowie. Podpisując list intencyjny, chcemy zwrócić uwagę parlamentarzystów i rządu na konieczność budowy nowej drogi. NIE dla wykluczenia gospodarczego, TAK dla rozwoju.
List sygnowany jest przez 8 gmin: Gdynia, Rumia, Reda, miasto i gmina Puck, Władysławowo, Kosakowo, Jastarnia i Hel, dwa powiaty: pucki i wejherowski oraz przez samorząd województwa pomorskiego.
– Mając na uwadze rozpoczęcie działań na szczeblu centralnym zmierzających do budowy Drogi Czerwonej z budżetu państwa (…). Dostrzegamy potrzebę określenia wizji perspektywicznego rozwoju nowego układu drogowego opartego o trasę Via Maris, łączącej węzeł Gdynia Północ z portem Władysławowo – czytamy w liście.
Jak dodają w pomorskim Urzędzie Marszałkowskim, list intencyjny jest otwarty dla wszystkich zainteresowanych podjęciem współpracy w realizacji celów.
Czym jest Via Maris?
Droga Via Maris ma być trasą tranzytową dla kierowców jadących na północ tej części Pomorza. W zamierzeniu ma pomóc też na biznesowe wykorzystanie portu we Władysławowie, w związku z planowanym rozwojem morskich farm wiatrowych na Bałtyku. Via Maris znacząco usprawni dojazd do portów serwisowych, a jednym z nich może być właśnie Władysławowo.
Droga Via Maris. Podpisanie listu intencyjnego we Władysławowie – GALERIA
Foto. Konrad Kędzior, Sylwia Konkel